Tak to już jest, że prawie wszystkie śruby w samochodzie (i w sumie nie tylko) przykręca się na tak zwane "oko". Zazwyczaj oznacza to dociśnięcie  śruby bardzo mocno, aby nie ryzykować ich odkręcenia. Czasami jednak trzeba coś przykręcić ze ściśle określoną siłą - na przykład tam, gdzie śróby służą do łączenie elementów wykonanych z aluminium.  Głowica silnika samochodu jest chyba najlepszym przykładem elementu, przy którym jest niezbędna precyzja podczas pracy ze śrubami. Tutaj ważna jest nie tylko siła, ale nawet kolejność przykręcania śrub. Do tego, aby określić, kiedy należy przestać dociskać śrubę, służy narzędzie o nazwie klucz dynamometryczny.

Jak używa się tego klucza?

Należy ustawić na kluczu żądany moment i nieśpiesznie zacząć przykręcać śrubę. Kiedy śruba będzie dokręcona z odpowiednią siła, w nasadzie klucza będzie słychać charakterystyczny dźwięk. Trzeba jednak być tutaj uważnym, ponieważ część kluczy dynamometrycznych pozwala dokręcać śrubę dalej, pomimo tego, że było już słychać kliknięcie. Jeżeli przez moment nieuwagi nie jest się pewnym, czy siła dokręcenia jest odpowiednia (słowem - czy nie przegapiliśmy tego kliknięcia), to trzeba zwolnić nacisk i ponownie delikatnie zacząć dociskać. Klucz jeszcze raz da znać dźwiękiem, kiedy dokręcenie będzie odpowiednie.

Najważniejszy jest moment

Klucz dynamometryczny jest wręcz niezbędny w każdym warsztacie - co można zresztą zaobserwować udając się do jakiegoś dobrego warsztatu. Mechanik zazwyczaj po użyciu elektrycznego lub pneumatycznego klucza sięga po klucz dynamometryczny w celu ręcznego dokręcenia każdej ze śrub. Śruby dokręcone w ten sposób zarówno spełniają swoje zadanie jak i są stosunkowo łatwe przy późniejszym odkręcaniu. Dzięki temu kluczowi zapobiega się również zniszczeniu śrub. W przypadku kół w aucie właściwy moment dociśnięcia śrub to z reguły 80-100 Nm, ale należy zachować ostrożność, ponieważ od tej reguły bywają wyjątki. Klucz dynamometryczny jest bardzo przydatny podczas dokręcania śrubek łączących elementy wykonane z bardziej delikatnych materiałów, takich jak aluminium albo plastik. O tym, jak delikatny jest plastik, może świadczyć zalecana siła dokręcania śrub łączących plastikowe elementy - zaledwie 4 do 6 Nm. Jak więc widać, potrzebna jest duża precyzja, aby niczego nie zniszczyć. Czego nie robić z kluczem dynamometrycznym? Może to wydawać się dziwne, ale klucz użyty przy odkręcaniu, może zostać po prostu uszkodzony - zwłaszcza jeżeli śruba się zapiekła.